Мега актуальний курс за вибором "Децентралізація.Самоорганізація. Самореалізація"


28 учителів освітніх закладів та викладачів інститутів підвищення кваліфікації  Полтавської, Одеської та Івано-Франківської областей 
 26-28 серпня (м. Івано-Франківськ) наполегливо готувалися до впровадження курсу    "Децентралізація. Самоорганізація. Самореалізація" для старшокласників. 

Курс розроблений в рамках проєкту «Децентралізація-Самоорганізація-Самореалізація», що впроваджується Інститутом громадянського суспільства за підтримки Швейцарії в рамках Швейцарсько-українського проєкту DECIDE «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» та за підтримки Програми Ради Європи «Децентралізація і реформа місцевого самоврядування в Україні». Програма курсу  спрямована на розуміння молоддю суті децентралізації та можливостей для їх участі в процесі розвитку громади та самореалізації в нових умовах.
    Наше знайомство почалося з приємної посмішки Марії Пелипенко, координаторки проєкту, яка зареєструвала і презентувала набір навчально-методичної літератури.   У залі нас зустріли: Анатолій Ткачук - автор курсу, Анна Шапошнікова - тренерка тренінгу та освітній експерт Сергій Дятленко. 
 З перших хвилин  першої сесії про необхідні навички та вміння для успішної участі у діяльності громади Анатолій Федорович аргументовано довів актуальність та значимість курсу для сьогодення.  
Сумно сподіватися, що вчитель і так все знає. Вчитель - це той, хто безперервно вчиться. Як важливо сьогодні крокувати в ногу з викликами сьогодення, навчаючись вчити, мотивувати і бути вмотивованим. "Те, чого навчається у класі одне покоління, стане нормою життя для наступного,"- слова Авраама Лінкольна про відповідальність, яку нестиме учитель за кожне слово та дію на занятті. 
Програма тренінгу була насичена пізнавальними сесіями. 
Сесія перша: "Необхідні навички та вміння для успішної участі у діяльності громади". 
Сучасна школа - це не кабінети, а лабораторії, зі слів Анатолія Федоровича. Діяльнісний підхід є основним, щоб перевести знання в необхідні навички та вміння, які можна застосовувати у житті. 
Ми спробували... Наші шість груп об'єдналися у громади. Кожна група представила свою громаду: назву, місію, кредо, емблему. Вийшло цілісне уявлення про нас. Отримавши індивідуальні завдання і опрацювавши їх спільно, ми навчилися  правильно формулювати потреби та проблеми.
Інтерактивна лекція Анатолія Федоровича "Система публічного управління" відкрила нам розуміння, як ця система має працювати і як працює в реальності. Дискутування та фактичні матеріали виявили ряд спільних потреб, які необхідно було задовольнити.  Усе залежить від повноважень: установчих, нормативних, контрольних. Як і куди звертатися?
Сесія друга: "Забезпечення потреб людини у територіальній громаді". Ми працювали за методом "Світового кафе". Кожна група отримала роль органу місцевого самоврядування, ознайомилися із повноваженнями, залишили представника, а далі громада переходила послідовно до столу з представником певного органу. Там ми записували наші потреби відповідно до компетенцій даного органу. Згодом відбувся аналіз нашої роботи та уточнення. Впевнена, що в навчальному процесі такий діяльнісний підхід буде ефективнішим ніж просто вивчення повноважень органів місцевого самоврядування.
Сесія третя: "Територіальна громада як місце для життя, кар'єри і самореалізації". Анатолій Федорович навів багатезно життєвих кейсів, які мотивують до розумної реалізації життєвого простору громад. Факти і динаміка розвитку були пізнавальними і викликали неабиякий інтерес.
Лекція-презентація «Імплементація курсу в освітню програму школи» Сергія Дятленка роз'яснила, що ми маємо зробити, щоб запровадити даний курс у нашому закладі заради формування спроможної громади.
День другий.
Актуалізація вчорашнього досвіду, налаштування, уточнення програми дня та очікуваних результатів з Анною Шапошніковою. Звичайно, велетенський багаж інформації необхідно було проаналізувати, тому пальчикова вправа нам допомогла активізувати наші обидві півкулі мозку. Спробуйте й ви: великим пальцем правої руки торкніться мізинця, а великим пальцем лівої руки вказівного і одночасно рухайтеся торкаючись послідовно пальців. А тоді у зворотньому напрямку. Легко? За те корисно! 
Сесія четверта: "Взаємодія органів місцевого самоврядування з об’єднаннями громадян, ініціативними групами та органами самоорганізації населення". Анна  спонукала нас тепер до створення громадських організацій. Ми означили назву, мету, завдання і звичайно емблему. Важливо було означити: для чого? що нас об'єднує?
Інтерактивна лекція "Стратегічне планування розвитку громади та її бюджетування" дала відповідь на багато питань, зокрема: "Який ресурс є найціннішим? Яке значення має ПДФО? Як відбувається бюджетне вирівнювання? Як працює циркулярна економіка? На скільки важлива довіра та свобода в територіальній громаді?"
Важливо пам'ятати: "Брак ресурсів повинен компенсуватися перевагою в інтелектуалі, дисципліні і винахідливості", - Лі Куан Ю, лідер-засновник Сингапуру. Бачити нестандартно - ресурс є всюди, як сказав Анатолій Федорович.
Сесія п'ята: "Проєкти територіальної громади ". На часі є стратегічне планування, в основі якого буде ідеологія сталого розвитку. Саме на цьому слід акцентувати увагу учнів.  Дуже важливо правильно побудувати процес стратегічного планування, який консолідує громаду, формує довіру та віру і приведе до позитивного результату. Наші спроби проєктування завершилися спільним обговоренням та дискутуванням, уточненням та задоволенням від ефектної комунікації.
Сесія шоста: "Інструменти місцевої Демократії". Як діяти громаді, щоб бути почутим? Як вирішувати проблеми? Та багато інших ініційованих питань було розкрито шляхом детального аналізу ситуацій.
Марія Пелипенко ознайомила нас із можливостями реалізації проєкту на прикладі ефективного досвіду Баранівської ТГ та покроково роз'яснила як створити шкільне телебачення в громаді. 
День третій.
Актуалізація вчорашнього досвіду з Анною відбувалося динамічно, бо вже у кожного учасника сформувалося уявлення про курс та його значимість, про основні концептуальні поняття.
 
Сесія сьома: "Самоорганізація молоді, молодіжна рада". Анатолій Федорович продемонстрував нам статево-вікові піраміди світу та України. Якось сумно виглядає демографічна ситуація в Україні...  В умовах децентралізації молодіжна політика є важливою і має орієнтуватися на формування комфортного середовища у громаді, а не пошуку роботи десь за кордоном. Які питання може вирішувати молодіжна рада як консультативно-дорадчий орган при органах місцевого самоврядування? Приклади роботи молодіжних рад в ТГ України. Цікаво і надихає!
Сесія восьма: "Самореалізація в громаді". Де себе реалізувати? Які тренди успішності? Як школа може стати ресурсом для пошуку зовнішніх ресурсів своєї громади? Та ще багато цікавих прикладів успішних українських стартапів. Захоплена була розповіддю Анатолія Федоровича про його "ремісничу суботу" і дуже сподобалася мандала, розмальована власноруч! Насправді, ресурс є у всьому, важливо вміло користуватися власними знаннями, переводячи їх у практичне застосування.
Три дні промайнули непомітно. Щира вдячність команді тренінгу за навчання, мотивування та віру, що все у НАС буде добре! Все у наших руках!






 


Дата публікації: субота, 28 серпня 2021 р.

0 коментарі :