Пам’ятка для практичного застосування знань. Алгоритми роботи.
Аналіз нормативно-правового акту
- Визначте назву нормативно-правового акта, з якого вміщено витяг.
- З’ясуйте, про що йдеться в документі.
- Установіть основні юридичні показники тексту (об’єкт регулювання, суб’єкт, тобто його правосуб’єктність, юридичний зміст, юридичні обставини тощо).
- Розділіть текст на змістові частини, визначте критерії для виконання завдання.
- Послідовно викладіть свої думки.
- Зробіть висновок.
Алгоритм вирішення ситуативних задач
1. У даному випадку мають місце … ( конституційно -, адміністративно -, цивільно-, кримінально-, дисциплінарно-, сімейно-)-правові відносини, а саме відносини з приводу … (порушення права, вчинення адміністративного проступку, визнання правочину недійсним, вчинення злочину, застосування дисциплінарного стягнення, розірвання шлюбу)
2. Цей випадок регулюється нормами … (конституційного, адміністративного, цивільного, кримінального, трудового, сімейного) права
3. Нормативною базою для його правового регулювання є … (Конституція України, Кодекс Адміністративного Судочинства, Кодекс України про Адміністративні Правопорушення, Цивільний Кодекс України, Кримінальний Кодекс України, Кодекс Законів про Працю України, Сімейний Кодекс України)
Алгоритм вирішення юридичних задач з цивільного права
1. Якою галуззю права регулюються ці відносини, яка нормативно-правова база існує із цього питання?
2. Проаналізувати ознаки правопорушення.
3. З’ясувати, який вид дієздатності у суб’єктів правовідносин та обсяг їх повноважень.
4. Які договірні чи позадоговірні відносини порушені?
5. Визначити деліктні відносини.
6. Зробити висновки, дати відповіді на поставлені питання у юридичній задачі
Алгоритм вирішення юридичних задач з кримінального права
1. Якою галуззю права регулюються ці відносини? Джерело регулювання-нормативно-правовий акт.
2. Дати кваліфікацію злочину.
3. Проаналізувати склад злочину:
· суб’єкт злочину
· об’єкт злочину
· суб’єктивна сторона
· об’єктивна сторона.
4. Які пом’якшуючі та обтяжуючі обставини?
5. Зробити висновки, дати відповіді на поставлені питання у юридичній задачі.
Загальний алгоритм розгляду юридичних задач рекомендується такий:
1) ФАКТИ. Учасники в наведеній ситуації. Які події з ними відбулися? Які саме факти важливі для правового аналізу, а що є другорядним? При цьому дуже важливо, щоб учні усвідомили: аналізуються тільки факти, наведені у конкретній життєвій ситуації. Ні в якому разі не можна щось домислювати, припускати наявність інших, не викладених у змісті задачі фактів, а тим більше – шукати правове розв’язання проблеми на їх основі.
2) ПРОБЛЕМИ. Які саме проблеми ми повинні розв’язати? Якими нормами права регулюється наведена ситуація?
3) АРГУМЕНТИ. Які аргументи можна навести, пояснюючи дії або бездіяльність кожного з учасників ситуації? Які нормативно-правові акти можна навести для захисту їх прав? Чи не базуються наші аргументи на емоціях, сумнівах чи припущеннях? Для неупередженості й об’єктивності спробуйте подивитися на дану проблему в ролі кожного із учасників наведеної ситуації.
4) РІШЕННЯ. Яке рішення ми приймаємо, розв’язавши проблеми? Наші аргументи на користь того, що воно є єдиним і правильним. До яких юридичних наслідків приведе наше рішення?
Вчимося формулювати усну ( а потім і письмову) відповідь при
аналізі ситуацій з використанням нормативно-правових актів:
" Згідно ст.№... Закону України (повна назва)" - цитуємо чітко ту частину НПА, якою керуємося при вирішенні ситуації- визначаємо розв'язання задачі.
Пам’ятка для зовнішнього аналізу нормативно-правого акта
- Визначте назву нормативно-правового акта.
- Визначте нормативно-правовий акт за юридичною чинністю, галузевою належністю.
- З’ясуйте, ким і коли було видано даний нормативно-правовий акт.
- Визначте, з яких частин складається документ.
- Який предмет регулювання кожної частини?
Пам’ятка послідовності формулювання поняття за ознаками
o Охарактеризуйте поняття.
o Назвіть словосполучення, в яких воно вживається, сферу його вживання.
o Визначте всі можливі ознаки поняття: змістові та другорядні.
o Доберіть ключове слово.
o Доберіть родові та видові поняття, порівняйте їх, визначте родові та видові ознаки.
o Розмістіть ознаки в логічній послідовності.
o Сформулюйте визначення поняття.
Як розв'язувати правові задачі? Методичні рекомендації. Ружанцева Г.С.
Дата публікації:
0 коментарі :